Vastgoedstyling in de rest van de wereld

Vastgoedstyling in de rest van de wereld

‘Nederland behoort tot de top’

Vastgoedstyling is al ruim een decennium een bekend fenomeen in Nederland. Makelaars zetten het steeds vaker in als effectieve marketingtool bij de verkoop van hun woningen. Met Amerika en Engeland is Nederland een van de voorlopers, maar ook in andere landen ontdekken steeds meer makelaars de toegevoegde waarde van vastgoedstyling.

Paula Bullard, keurmerkstyliste vastgoed, was een van de eersten die het potentieel van vastgoedstyling in Nederland ontdekte. De geboren Amerikaanse begon haar bedrijf Spot On Vastgoedstyling zes jaar geleden, maar deed al eerder in de Verenigde Staten ervaring op met het stylen van huizen. “Tijdens mijn studie in de VS werkte ik als makelaar en daarna was ik jarenlang marketeer. De stap naar vastgoedstyling was voor mij dan ook een logische move, want daar komen kennis van marketing en vastgoed samen.”

Internationale professionalisering

Bullard onderhoudt intensieve contacten met vastgoedstylisten over de hele wereld, met Amerika als belangrijkste inspiratiebron. “Het vak is vanuit Amerika via Engeland overgewaaid naar Nederland. We waren er dus vroeg bij en behoren samen met deze landen inmiddels tot de topdrie van de wereld. Maar ook buurlanden als Duitsland en België zijn ontzettend goed bezig. Dat geldt trouwens ook voor de Canadese markt, mijn collega’s in grote Canadese steden als Vancouver, Ottawa en Toronto komen echt om in het werk.”

Bullard ziet eveneens een opmars van vastgoedstyling in landen als Kroatië, Italië, Japan en Australië. “Via social media en op conferenties sta ik in contact met collega-vastgoedstylisten in die landen. Die zien dat makelaars steeds meer openstaan voor professionele vastgoedstyling en dus ook steeds meer stylingopdrachten vergeven. In Dubai valt mij op dat vastgoedstyling in toenemende mate wordt toegepast in het luxe segment.”

Wereldwijd gelden volgens Bullard min of meer dezelfde basisprincipes voor vastgoedstyling. De opleidingen die in de verschillende landen worden aangeboden, zijn niet voor niets vooral gebaseerd op de Amerikaanse lesmodellen. “Ieder land en misschien zelfs iedere regio kent zijn eigen interieurtrends, maar vastgoedstyling is meer dan het mooier maken van een huis. Een goede vastgoedstylist is een marketeer en concentreert zich vooral op het aanspreken van de juiste doelgroep. Daarom is vastgoedstyling in alle landen volgens dezelfde principes inzetbaar. Het is een marketingtool om huizen zo goed mogelijk in de markt te zetten.”

Bullard is er van overtuigd dat de opmars van vastgoedstyling positieve effecten heeft op het makelaarsvak. “Het makelaarsvak is voortdurend in beweging. Steeds meer makelaars ontwikkelen een nog professionelere visie en strategie over hoe ze het efficiëntst en productiefst kunnen werken en passen hun marketingmethodieken daarop aan, ook en vooral door meer gebruik te maken van vastgoedstyling.”

Leren van voorlopers

Nederland kan vooral leren van Amerika en Engeland dat vastgoedstyling niet alleen waardevol is als de huizenmarkt stroever draait dan normaal, aldus Bullard, die overigens wel denkt dat de crisis op de Nederlandse woningmarkt heeft geholpen bij de doorbraak van vastgoedstyling. “Makelaars gingen daardoor op zoek naar nieuwe manieren om onderscheidend te zijn. Inmiddels zien zowel nationaal als internationaal steeds meer makelaars dat styling áltijd waardevol is.”

De cijfers wijzen volgens Bullard namelijk uit dat een gestylde woning niet alleen sneller verkoopt, maar in veel gevallen ook nog voor een betere prijs. “Dat is niet alleen goed voor de woningverkoper, maar ook voor de makelaar. Makelaars die vastgoedstyling inzetten als marketingtool, vergroten hum omzet, geven hun woningportefeuille een professionelere uitstraling én verbeteren de ervaringen van hun klanten.” Een juiste prijsbepaling blijft overigens essentieel bij het verkopen van een woning, zegt ze. “Je kunt een woning nog zo goed stylen, als de prijsstelling niet goed is, blijft het lastig. Dat geldt overigens ook voor fotografie: een woning kan nog zo mooi gestyled zijn, maar als de foto’s niet goed zijn, blijven de bezichtigingen achter.”

Investeren in vastgoedstyling

Het zou ook goed zijn er in Nederland meer cijfers beschikbaar waren, aldus Bullard. In Amerika wordt bijvoorbeeld jaarlijks een enquête gehouden onder 2500 makelaars en taxateurs, op basis waarvan statistieken gepubliceerd worden met een overzicht van investeringskosten voor vastgoedstyling versus de marktwaarde van de huizen. Bullard: “Die rapporten lees ik natuurlijk ook. Dit soort enquêtes helpen makelaars en vastgoedstylisten om betere inschattingen te maken van investering versus marktwaarde.”

Bullard noemt het verder van het grootste belang dat de ‘dynamische driehoek’ van makelaars, vastgoedstylisten en verkopers, op één lijn zit. Zij vindt het van belang dat klanten goed worden voorgelicht over de meerwaarde van vastgoedstyling en de positieve effecten op de verkoopsnelheid én verkoopwaarde van hun woning. “Vastgoedstylisten kunnen makelaars daar de komende jaren nog beter bij helpen. Een goede stylist kent de strategie van een makelaar en is een echte partner op het gebied van marketing en woningpresentatie. Gelukkig wordt de samenwerking tussen Nederlandse stylisten en makelaars steeds intensiever. Dat leidt tot een beter resultaat en zorgt dat een huis snel en voor een goede prijs kan worden verkocht.”


Paula

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *